Huishoudelijk Reglement

Op de extra algemene ledenvergadering van 28 november 2017 is een bepaling omtrent een inspanningsverplichting verbonden aan het lidmaatschap vastgesteld en aangenomen. Deze bepaling is weergegeven in artikel 3 van dit reglement.

Rechten en verplichtingen der leden.

Artikel 1.
  1. De leden zijn verplicht zich strikt te houden aan devoor het tennispark Bokt geldende regels zoals opgenomen in het Parkreglement, het Baanreservering reglement, het Overzicht baangebruik, het Reglement Baanbeheer en aan de schriftelijke of mondelinge aanwijzingen, die van de zijde van de baanexploitant of de baancommissie worden gegeven.
  2. Schade aan de vereniging of haar bezittingen toegebracht of mede veroorzaakt door een lid, kan door het bestuur geheel of ten dele op desbetreffend lid worden verhaald.

Artikel 2.

  1. De leden zijn verplicht wijzigingen in adres, telefoonnummer of e-mailadres zo spoedig mogelijk aan de ledenadministratie van de vereniging door te geven. Zij zijn tevens verplicht de contributie en, indien verschuldigd, het entreegeld te voldoen voor een in de rekening vermelde datum, dan wel binnen een maand na datum mededeling/publicatie. Indien niet aan deze verplichting wordt voldaan ontvangt men geen speelpas.
  2. Een actief lid van de vereniging moet duidelijk herkenbaar zijn op zijn/haar speelpas.  Daarom is het nodig deze speelpas altijd te voorzien van een goedgelijkende pasfoto.
    Senioren dienen na elke 10 jaar en junioren na elke 5 jaar een nieuwe pasfoto in te leveren.

Artikel 3

  1. Om lid te mogen zijn van de tennisvereniging betaalt men contributie en heeft men de inspanningsverplichting om een bijdrage te leveren aan de vereniging in de vorm van minimaal 2 bardiensten per jaar, vanaf het jaar dat men 19 jaar wordt, of in de vorm van bestuurs- of commissietaken.
  2. De uitvoering van de inspanningsverplichting als bardienst is vastgelegd in het Bardienstreglement.

Artikel 4.
De leden hebben het recht bij alle bijeenkomsten, wedstrijden en andere evenementen van de vereniging aanwezig te zijn, met uitzondering van de vergaderingen van het bestuur en de commissies.Alle leden ontvangen desgewenst van de secretaris een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement.

Artikel 5. (Dit artikel is momenteel gedeeltelijk niet actief.)
De leden hebben de bevoegdheid derden voor beoefening van de tennissport op de banen van de vereniging te introduceren. Het bestuur zal hiertoe een introductiereglement vaststellen dat op de website wordt gepubliceerd en achter de bar in de Sjapoo beschikbaar is. Daarnaast is, onder nader te stellen voorwaarden, introductie mogelijk voor evenementen, welke door de vereniging worden georganiseerd en daartoe door het bestuur worden aangewezen.

Artikel 6.
Het aanmeldingsformulier voor het lidmaatschap, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de statuten is beschikbaar op de website.
 
Artikel 7.
indien na aanmelding als lid blijkt, dat het maximaal aantal leden, dat als lid van de vereniging kan worden toegelaten, zoals dat laatstelijk door het bestuur op basis van totale baancapaciteit is vastgesteld, wordt overschreden, zal betrokkene na datum van aanmelding op een wachtlijst worden geplaatst. Deze wachtlijst ligt permanent in het paviljoen van de vereniging ter inzage.
Indien voor de aanvang van het tennisseizoen blijkt, dat door opzegging en anderszins het aantal leden beneden het in de vorige zin bedoelde maximum is gedaald, worden de op de wachtlijst opgenomen personen, naar gelang van de datum van hun aanmelding, door het bestuur uitgenodigd het lidmaatschap van de vereniging te aanvaarden,  waarbij het bestuur aan de uitnodiging voorwaarden kan verbinden.
 
Artikel 8.
  1. Senioren en junioren kunnen naast “lid van T.V. Bokt” opteren voor de status van “Vrienden van T.V. Bokt”, statutair in artikel 4, lid 1e aangeduid als ‘slapende leden’.
    ”Vrienden van T.V. Bokt” voldoen aan de volgende condities:

  1. Zij zijn leden van de vereniging met stemrecht (uitgezonderd juniorleden) echter zonder speelrecht, in directe aansluiting op het lidmaatschap. Zij kunnen wel deelnemen aan nevenactiviteiten van T.V. Bokt.
  2. Zij betalen een gereduceerde contributie.
  3. Zij hebben zich aangemeld voor 1 januari.
  4. Zij worden niet aangemeld bij de KNLTB.
  5. Zij hebben voorrang op de personen die op de wachtlijst staan.
  6. Zij betalen geen entree- of wachtgeld.
  7. Zij zullen de “Digitale Nieuwsbrief” ontvangen.
  8. Zij kunnen in de loop van het jaar lid spelend worden, middels een speciaal verzoek aan het bestuur onder bijbetaling van het verschil met de jaarcontributie naar rato.

2.     Ondersteunende leden kunnen aangesteld worden door commissies en het bestuur
        na voordracht aan, en accordering door het bestuur.
        Ondersteunende leden betalen geen contributie.

Bestuur.

Artikel 9.

  1. Bestuursleden worden door een Algemene Leden Vergadering (ALV) gekozen bij volstrekte meerderheid van stemmen.
  2. Bij eventuele vacatures of bij periodiek aftreden kunnen door het bestuur en door de leden kandidaten worden gesteld.
    De kandidatenlijst, door de leden ingediend, behoren de handtekeningen te bevatten van minstens 15 leden en een akkoordverklaring van de voorgestelde kandida(a)t (en) zelf. Deze lijsten kunnen worden ingediend bij de secretaris tot uiterlijk 5 dagen voor de datum van de Algemene Leden Vergadering.
  3. Worden bij een periodieke verkiezing geen kandidaten gesteld, dan zullen de aftredende bestuursleden zonder stemming als gekozen worden beschouwd. Indien naast de door het bestuur voorgedragen kandida(a)t (en) geen tegenkandidaten worden gesteld, dan worden de voorgedragen kandidaten bij enkele kandidaatstelling geacht gekozen te zijn.
  4. Elk jaar treedt, volgens een door het bestuur op te stellen rooster, tenminste 1 lid af. Het rooster behoort zodanig te worden ingericht, dat voorzitter en secretaris niet gelijktijdig aftreden.
  5. Zij, die ter vervulling van een tussentijdse vacature worden gekozen, hebben zitting voor de tijd gedurende welke degene, in wiens plaats zij gekozen zijn, nog zitting gehad zouden hebben.
 
Artikel 10.
Het bestuur is toegestaan uitgaven tot een bedrag van € 5000,- per jaar te verrichten, waarbij geen meerjarige verplichtingen aangegaan worden, zonder dat daarvoor de toestemming gevraagd moet worden van de ALV.
 
Verplichtingen van het Bestuur.
 
Artikel 11.
  1. Het bestuur is verplicht op overzichtelijke wijze een volledige administratie bij te houden van;
    a. namen en adressen van alle in artikel 4 van de statuten bedoelde personen;
    b. presentielijsten en notulen van alle algemene ledenvergaderingen en vergaderingen
        van het Bestuur;
    c. de bezittingen en schulden van de vereniging; kleine voorwerpen van geringe waarde,
        waarvan het gebruik korter dan een jaar pleegt te duren, behoeven daarin niet te
        worden opgenomen.
  2. De zorg van het verenigingsarchief berust bij de secretaris.
  3. De secretaris ziet er op toe dat, bij het secretariaat ingekomen post, waarvan de inhoud (mede) voor een der commissies van actueel belang kan zijn, zo spoedig mogelijk wordt bezorgd bij de desbetreffende commissievoorzitter.

Vergaderingen.

Artikel 12.

  1. Het bestuur is verplicht gedurende het jaar regelmatig te vergaderen, minimaal 1x per kwartaal.
  2. Een bestuursvergadering wordt door de secretaris bijeen geroepen d.m.v. een, zo mogelijk, schriftelijke convocatie aan ieder bestuurslid, tenminste een week voor de datum van de vergadering. De convocatie omvat tevens de agenda van de te bespreken onderwerpen.
  3. In de bestuursvergadering heeft elk lid een stem. Het stemrecht kan echter niet d.m.v. volmacht worden uitgeoefend.
  4. Over niet geagendeerde onderwerpen kunnen geen besluiten worden genomen, tenzij het bestuur in meerderheid bijeen is.

Artikel 13.
Verlangt, omtrent een aan de orde gesteld onderwerp, geen der stemgerechtigde leden stemming, dan wordt gerekend dat het voorstel is aangenomen. In het tegenovergestelde geval wordt tot hoofdelijke stemming overgegaan, waarbij een lid zich niet van stemming kan onthouden.

Artikel 14.
De agenda van de algemene ledenvergadering bevat, behalve de uit de statuten of dit reglement voortvloeiende punten, ieder voorstel, dat tenminste zeven dagen voor de verzending van de convocaties schriftelijk bij de secretaris is ingediend, alsmede al hetgeen zij, die tot het bijeenroepen van de vergadering bevoegd zijn, daarin wensen op te nemen.

Artikel 15.
Alle op de agenda van een vergadering voorkomende punten worden in die vergadering aan de orde gesteld en behandeld. Bij ieder punt wordt tevens behandeld ieder mondeling door een lid staande de vergadering gedaan voorstel, dat rechtstreeks met het aan de orde zijnde agendapunt samenhangt. In het geval van een algemene ledenvergadering behoort een dergelijk voorstel echter door ten minste 4 andere leden ondersteund te worden.

Commissies.

Artikel 16.
Bij het besluit tot het instellen van een commissie geeft het bestuur een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van de uit te voeren taken, van de aan de commissie gegeven bevoegdheden, alsmede van de daaraan verbonden verantwoordelijkheden jegens het bestuur. Daarbij kan tevens worden bepaald of de commissie het recht heeft een of meer van haar leden aan te wijzen aan wie, conform artikel 10, vierde lid, van de statuten machtiging wordt verleend om voor de vereniging op te treden bij het voeren van correspondentie, het sluiten van overeenkomsten of het beschikken van op naam van de vereniging staande banktegoeden.

Artikel 17.

  1. De leden van een commissie worden door het bestuur benoemd. 
    Zij kunnen als zodanig ook door het bestuur worden geschorst of tussentijds worden ontslagen.
  2. De commissies kiezen uit hun midden een voorzitter, een secretaris en in voorkomende gevallen, een penningmeester, die als eerste verantwoordelijk is voor het beheer van het ter beschikking van de commissie staande budget, de financiële verslaglegging daaronder inbegrepen. Indien de aard en/of de omvang van een commissie dit toelaten mogen deze functies bij één persoon worden ondergebracht.
 
Artikel 18.
  1. De commissies zijn verplicht jaarlijks voor een door het bestuur te bepalen datum gespecificeerde en gemotiveerde begroting voor het komende verenigingsjaar, voor wat haar taakgebied betreft, bij de penningmeester van de vereniging in te dienen.
  2. Evenzo is de commissie verplicht om voor een door het bestuur te bepalen datum bij de penningmeester van de vereniging rekening en verantwoording af te leggen over het afgelopen verenigingsjaar, een en ander onder bijvoeging van de nodige deugdelijke stukken.
    Daarnaast wordt aan de penningmeester een financiële verantwoording per kwartaal afgelegd. In alle gevallen kan de penningmeester verlangen, dat de afrekening geschiedt overeenkomstig een daarvoor vastgesteld model.
  3. Tevens behoort een aan de secretaris van de vereniging gericht verslag te worden ingediend, omtrent de activiteiten van het afgelopen jaar.
  4. Een commissie is verplicht schriftelijk verslag te houden van haar vergaderingen en een exemplaar daarvan, na vaststelling, aan het secretariaat te zenden.
 
Artikel 19.
De kascontrolecommissie, als bedoeld in artikel 11, vierde lid, van de statuten, bestaat uit tenminste 2 leden die door de algemene ledenvergadering telkens voor een jaar wordt benoemd.
 
 
22 maart 2017
 
P. Kraakman                                          I. van Gool-Brekoo
Voorzitter                                                Secretaris a.i.